De platformeconomie, ook voor de transportsector dé weg vooruit!


De transportsector kenmerkt zich als geen ander door een grote druk op marges. Dit gegeven heeft op zichzelf al genoeg uitdagingen, maar daarnaast zien we ook ontwikkelingen zoals toenemende kwaliteitseisen en servicelevels, meer (internationale) concurrentie, stijgende brandstofprijzen, chauffeurstekort om nog maar te zwijgen over de toenemende transparantie wat prijzen vergelijken makkelijk maakt. Allemaal zaken die het moeilijker maken om meer marge over te houden.  Naar deze onderwerpen is uitgebreid onderzoek gedaan in de markt, onze visie hierop delen we graag met jou. 

‘De meerderheid van de bevraagde logistieke professionals (55%) in dit onderzoek vindt dat er nog “veel” tot “zeer veel” ruimte voor verbetering is zoals het elimineren van waste en inefficiënties in de bestaande transportnetwerken en processen’*.

Dunne marges; efficiëntie is het toverwoord.
De oplossing om marges te verbeteren zijn efficiency en samenwerking op het gebied van gezamenlijke bottlenecks. Hier sluiten we ons volledig bij aan. Wij denken dat de toekomst van de markt zit in innovatieve samenwerkingen. We hebben het dan over het aanpakken van wachttijden en het verminderen of zelfs elimineren van lege trailers. Om lege ritten te kunnen compenseren zal men van elkaar moeten weten waar de vraag en het aanbod is. De aanbodkant wordt door verschillende platformen al gecommuniceerd, waar de dichtstbijzijnde lege truck rijdt nog niet. Hoe mooi zou het zijn als er in kaart gebracht kan worden waar lege trucks rijden en deze automatisch worden gekoppeld aan aanbod wat nog opgehaald moet worden? 

‘*Verladers hebben vooral “een grotere zichtbaarheid van de real-time vraag, tarieven en capaciteit” op hun wensenlijstje staan. Logistiek dienstverleners “reduceer/elimineer lege kilometers” (20%)’*.

Bottleneck: wachttijden
Realtime zien waar een truck/trailer zich bevindt wordt steeds gebruikelijker, we hebben hier ook al veel klanten mee mogen helpen. Er wordt door verschillende transport management systemen al een hoop data verzameld. We zien ook dat transportbedrijven hier mee aan de slag gaan. Maar wat nou als we deze data zouden kunnen connecten met elkaar zodat iedereen er profijt van heeft. Zou dat niet next level samenwerken zijn? Een voorbeeld: Hoe gaaf zou het zijn als er een  geautomatiseerd bericht richting de klant gaan op het moment dat een truck op X aantal kilometers van hem is verwijderd is zodat hij alles klaar kan zetten en wachttijden tot een minimum beperkt of zelfs voorkomen kunnen worden. 

‘*Meer dan de helft van de bevraagde logistiek dienstverleners (53%) geeft aan dat hun chauffeurs meer dan 3 uren per week gemiddeld aan het wachten zijn op basis van een werkweek van 40 uur. 22 procent geeft zelfs aan dat chauffeurs meer dan 5 uur per week wachten’*.

Wij zien onze toekomstige rol in dit geheel in het optimaal helpen van onze klanten om de kosten van een rit volledig transparant te krijgen en deze vervolgens te helpen reduceren. Een platformeconomie is volgens ons daarbij de toekomst. Meer samenwerken levert meer op. 

Verder praten over dit onderwerp? Laat het ons weten! [email protected]


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*