Wat we als transportbranche kunnen leren van de reiswereld


Onze CEO Max Den Dopper geeft zijn visie op de veranderende wereld van transport. Hoe ziet de toekomst van transport eruit en waar dien je als transporteur op voorbereid te zijn? 

De afgelopen jaren zie je als transporteur steeds verder gaande digitalisering. Naast het gebruik van verschillende transportsystemen (EDI, FMS, TMS, Proof of Delivery) worden ook steeds vaker pakketjes getrackt en vind er steeds meer data uitwisseling plaats. Wanneer deze data goed ingezet wordt zorgt dit ervoor dat de transporteur steeds meer grip op de operatie heeft.

Deze digitalisering wordt niet alleen gedreven vanuit de transporteur, maar zeker ook door de klant en de markt. Zo zijn er visibility platformen en control towers zoals Shippeo, integratie platformen zoals Project44 en zien ook steeds meer andere manieren om aan vracht te komen het licht. En dat is gunstig, zo hoef je als vervoerder niet alleen maar te investeren in je eigen netwerk maar kun je ook gebruik maken van on demand platformen als Teleroute of digitale freight forward platformen als Sennder en Flexport.

Deze ontwikkelingen kunnen al snel als overweldigend voelen. Want hoe interpreteer je deze ontwikkelingen? En wat houden ze in voor vervoerders? Daarbij is het wat ons betreft enorm interessant om naar andere markten te kijken om te zien of hier overeenkomsten te vinden zijn met de transportbranche. Binnen Route42 kijken we voornamelijk naar ontwikkelingen binnen de taxi- en reisbranche.

Ver voor het internettijdperk (en corona) boekte je reizen bij partijen zoals Vrijuit of D-reizen. Deze touroperators kende de markt als geen ander en zorgde ervoor dat alle onderdelen van je reis voor je werden geboekt. Het business model van deze operators was het maken van afspraken met verschillende hotelketens en vliegtuigmaatschappijen. Eigenlijk waren dit de freight forwarders van de reiswereld. Met hun enorme bekendheid zorgde deze partijen voor veel volume bij hotelketens en appartementen. Sommige van deze freight forwarders werden zelfs zo groot dat ze delen van de reis voortaan zelf gingen verzorgen, denk bijvoorbeeld aan Tui. Eigenlijk net zoals bij DHL en PostNL het geval is.

Met de komst van internet is er veel transparantie gekomen. Internet heeft de vraag en het aanbod direct bij elkaar gebracht. Expedia en Booking.com zijn hier mooie voorbeelden van. Dit zijn ineens machtige partijen geworden. De rol van ‘ouderwetse’ reisbureaus wordt steeds minder belangrijk en zal op termijn zelfs verdwijnen. Wij denken dat deze zelfde ontwikkeling ook in de transportsector plaats gaat vinden. Met de komst van een vraag en aanbod platform zal de rol van de freight forwarder veranderen. En hoe zit het met de rol van de vervoerder?

Om aan je vracht te komen heb je diverse mogelijkheden. Je hebt bijvoorbeeld een eigen netwerk van klanten, afspraken met collega vervoerders en/of freight forwarders. Hier komen nieuwe mogelijkheden als on demand platform en digitale freight forwarders bij. Net zoals bij de reiswereld zie je eerst kleine hotelketens (vervoerders) deze platformen adopteren. Naarmate deze platformen steeds meer mainstream worden zullen ook de grote vervoerders hier gebruik van gaan maken. Wat houdt dit in?

Wij denken dat dit de volgende impact heeft op de transportsector:

  1. Eigen netwerk krijgt een andere rol: Doordat er altijd vraag is naar vervoer is het minder noodzakelijk om je eigen netwerk op te bouwen en te onderhouden. In de toekomst zul je naast eigen klanten steeds meer gebruik gaan maken van andere platformen.
  2. Digitale freight forwarders als lead kanaal: Niet alleen kan het zijn dat je meer omzet via dit soort kanalen gaat doen. Het biedt nog meer kansen. Indien je onderscheidend bent van andere vervoerders kun je ook (vaste) klanten gaan winnen via dit soort platformen. Eigenlijk zoals het in de reisbranche ook gaat. Heb je een leuke bestemming en een prachtig hotel? Dan kom je vast vaker terug.
  3. Real-time control over kosten: Hoe je het wendt of keert. De markt wordt dynamischer door dit soort platformen. Dit houdt in dat het belangrijk is om te weten welke klanten wel en niet winstgevend zijn en welke klanten wel en niet bij je passen. Om een voorbeeld uit de reisbranche te geven: klanten die alleen een lang weekend komen maken het lastiger om ook dezelfde bedden ook doordeweeks te verkopen (immers sommige mensen willen 1 week verblijven). Om hierop in te kunnen spelen is het noodzakelijk om alle kosten van een trip goed in kaart te hebben en te alloceren.

Om dit mogelijk te maken is Route42 bezig alle kosten van de belangrijkste kostendrivers in kaart te brengen en te normaliseren. Denk hierbij aan wachttijden, brandstofkosten, kilometers en andere logistieke inefficiencies. Met als doel om jullie vervoerders wanneer de toekomst daar is de beste kosteninschatting te kunnen geven van een rit.

Met route42 ben je klaar voor de toekomst. Verder praten? Stuur ons een bericht [email protected]


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*