Data privacy in transport – Deze checklist moet je kennen


Data wordt een steeds belangrijker aspect in transportsector. Persoonlijke gegevens, zoals bestuurderskaart nummers en locatie, worden vaak opgenomen in de databank van de activa: dit leidt tot een verhoogd risico op onvrijwillige schendingen van de privacywetgeving.

Het is daarom van cruciaal belang dat transportbedrijven voldoen aan deze wetgeving. Conform zijn betekent dat:

  • Er voldoende reden en geschiktheid is om gegevens te mogen verzamelen.
  • Dat er geen betere manieren voor handen zijn die tot hetzelfde resultaat leiden

Aangezien dit een veelvoorkomend probleem is, binnen de transportwereld, en de meeste ondernemers moeite hebben om te beoordelen of de juiste afwegingen worden gemaakt, hebben we een checklist ontwikkeld om u door dit proces te loodsen.

Hoe zien we ‘privacy’?

Op vlak van organisatie:

Pas het ‘need to know’-principe toe: zorg ervoor dat alleen het personeel dat de specifieke inzichten nodig heeft, toegang heeft tot de bijbehorende gegevens om hun taken en plichten te kunnen vervullen.

Dit betekent dat; Als de werkplaats de locatie van een asset moet weten, ze enkel toegang hebben tot de gegevens omtrent de locatie. De werkplaats hoeft niet te weten welke chauffeur het voertuig bestuurt.

Aan de andere kant moeten chauffeurs op elk moment gemakkelijk toegang hebben tot hun eigen persoonlijke en prestatiegegevens. Dit kan via smartphone-apps of stuurprogramma’s per e-mail. Bestuurders die niet langer in dienst zijn bij een bedrijf worden meteen uit het systeem verwijderd of geanonimiseerd; dit moet automatisch gebeuren om het risico op menselijke fouten te elimineren en er zeker van te zijn dat de gegevens daadwerkelijk verwijderd zijn.

Op vlak van het systeem:

  • Bewaartermijn van de gegevens
    • Rijgegevens moeten worden bewaard gedurende de periode dat ze worden gebruikt. Bij dagelijkse of wekelijkse coaching is een bewaartermijn van 2 à 3 maanden gerechtvaardigd. Na deze periode kunnen gegevens echter alleen worden gebruikt om trends te identificeren. In dit stadium kunnen onderliggende gegevens worden verwijderd en worden alleen de trends behouden.
    • Gegevens van chauffeurs en charters worden automatisch verwijderd.
    • Gegevens die in versleutelde vorm worden verzonden en opgeslagen.
  • Datakwaliteit en vergelijkbaarheid:
    • De rijgedrag scores zijn aangepast voor verschillende vormen van de distributieroutes. Een systeem hebben dat het rijgedrag onafhankelijk van het distributietype registreert, is belangrijk en kan leiden tot verschillende scores, wat eerlijk is ten opzichte van de chauffeurs.
    • Coaching van rijgedrag kan ook afhankelijk zijn van resultaten van de, door een platform, verzamelde en geïnterpreteerde data. Het is daarom belangrijk dat bij het vergelijken van het rijgedrag rekening wordt gehouden met het type operatie of distributie die chauffeurs uitvoeren. Als chauffeurs met verschillende distributievormen werken, kunt u ze dit niet kwalijk nemen: vergelijk appels altijd met appels.

Klanten:

Klanten worden geïnformeerd over gegevens die worden verzameld op hun eigen terrein. Ze krijgen echter de mogelijkheid om zich hiervoor af te melden door ervoor te kiezen om af te melden voor gegevensverzameling zoals dashcam-beelden voor specifieke interessante plaatsen / locaties en hiermee te voorkomen dat ze op het dashboard worden weergegeven. Alle gegevens die aan klanten worden getoond, zijn ook op ‘need to know’-basis: als, bijvoorbeeld, informatie over de trucklocatie belangrijk is voor de specifieke Dashboard-gebruiker, wordt er geen informatie weergegeven over wie achter het stuur zit.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*