7 tips voor het coachen van beter rijgedrag


De voordelen van goed rijgedrag voor chauffeurs mogen duidelijk zijn (we geven verder aan in onze post hier/hyperlink).  Maar als het erop aankomt, hoe gaat men dan om, om het rijgedrag van chauffeurs te verbeteren? Zeker wanneer een werknemer al jarenlange ervaring heeft en die dan tips en coaching krijgt voor beter rijgedrag.

Fleet Managers moeten beter uitgerust zijn om de lastige taak op zich te nemen, om de chauffeurs met ieder zijn eigen persoonlijkheden, op een juiste wijze te managen. Chauffeurs zijn een belangrijke factor in een succesvol wagenparkbeheer. Het rijgedrag van de chauffeur kan het imago van een bedrijf maken of breken.

Met de juiste gegevens die een gedetailleerd overzicht geeft van het gedrag van een chauffeur op de weg, heb je het juiste gereedschap in handen. Maar zoals bij elke tool, dient de gebruiker te weten hoe je ermee omgaat om effectief te zijn. Het rijgedrag van chauffeurs kan worden verbeterd door middel van verschillende methodes, zoals gerichte opleidingen of de juiste stimulans krijgen.

Hier volgen de 7-tal tips die je als Fleet Manager kunt gebruiken om jouw chauffeurs beter te begeleiden.

  1.  Wees specifiek 

Hoe duidelijker en specifieker de data is, hoe beter een chauffeur in staat zal zijn zich te houden aan de situatie en de verkregen informatie nauwkeurig toe te passen. Gebruik locatie tracking om incidentele hotspots of routes te identificeren die vaak dezelfde events (waarschuwingen) veroorzaken. Deel deze informatie met de chauffeur en coach hem daarop. Hoe beter de chauffeur gecoacht en ingelicht wordt over de verkeerssituatie, hoe beter het rijgedrag van een chauffeur wordt. Weten waar je op moet letten, is de eerste stap om het rijgedrag aan te passen.

  1. Geef chauffeurs toegang tot hun eigen gegevens

Dit is niet alleen noodzakelijk vanuit privacy-oogpunt, maar het stelt de chauffeurs gerust dat de beelden die ze genereren op de juiste manier worden gebruikt. Daarnaast worden ze rechtstreeks bij het proces betrokken. Bevorder het gebruik van de Truck Hero app. De bestuurder krijgt hiermee realtime toegang tot zijn rijprofiel, waardoor de verbetering van het rijgedrag wordt vergroot. Stuur bestuurders hun eindrapport van de maand. Moedig vriendelijke concurrentie aan zodat het rijgedrag  verbeterd en dat je hoger in de ranglijst komt te staan ten opzichte van je collega’s (maak je geen zorgen, de ranglijst is anoniem, we moedigen geen ongezonde rivaliteit aan!).

  1. Motiveren door middel van een goede stimulans

Laat de chauffeurs weten dat hun inspanningen, om hun prestaties te verbeteren, wordt gewaardeerd.

Of het nu gaat om een ​​extra bonus of bioscoopkaartjes voor de bestuurder die de hoogste verbetering die maand heeft, of de bestuurder die de eerste drie opeenvolgende maanden op de ranglijst staat. Het maakt niet uit maar stimuleer jouw chauffeurs om hun rijgedrag te verbeteren en beter te presteren. Als het geen geldprijs is, vergeet dan niet om de prijzen gevarieerd te houden en verschillende prikkels te geven aan verschillende bestuurders die verschillende interesses hebben. Onthoud dat dit misschien geen game is, maar het hoeft niet saai te zijn!

  1. Houd aan een doorlopende cyclus

Door het onderdeel te maken van de bedrijfscultuur gaat het leven bij iedere medewerker. Gebruik de  rapportages op maandelijkse basis en bespreek frequent deze rapportages met de chauffeurs. 

  1.   Gebruik de beschikbare beelden

Maak gebruik van de tools die voor je beschikbaar zijn. Een chauffeur die de beelden kan inzien van wanneer een waarschuwing is gegeven, zou beter kunnen begrijpen wat je probeert uit te leggen om zijn toekomstige rij reactie aan te kunnen passen. De gegevens zijn jouw bron van informatie en referentiekader. Laat het ook de chauffeur inzien; dat jouw coaching is gebaseerd op feitelijke zichtbare gegevens en niet op een mening.

  1. Doe het gewoon stap voor stap 

Maak je coaching duidelijk voor je publiek en jezelf. Probeer te beginnen door te focussen op specifieke chauffeurs die meer coaching nodig hebben, de uitschieters, en moedig hen aan om beter te presteren zodat ze hoger in de ranking komen te staan.

Of maak er een algemeen doel van om al uw chauffeurs gedurende verschillende maanden op een bepaald gebied te laten focussen. Voorbeeld: focus op hard remmen en maak hier een bedrijfsdoelstelling, die haalbaar is, van. Als de resultaten verbeteren en de verbetering wordt bereikt, streef naar het handhaven van een bedrijfsstandaard. Blijf voortdurend in beweging en blijf je chauffeurs coachen door de lat steeds een beetje te verhogen. Je zult zien dat er blijvende resultaten in het gehele bedrijf blijven ontstaan.

  1. Maak een eerlijke vergelijking 

Onthoud dat niet alle voertuigen vergelijkbaar zijn, dat verkeerssituatie waarmee chauffeurs worden geconfronteerd afhankelijk kunnen zijn van verschillende factoren en veranderingen. Vergelijk uw internationale chauffeurs niet met chauffeurs die lokale leveringen doen. Stedelijk rijden is namelijk heel anders rijden dan op de snelweg. Houd dus je coachingtips relevant voor je publiek. Vergelijk dus appels met peren.

Als je de prestaties van je vloot en het rijgedrag van chauffeurs wilt verbeteren, neem dan nu contact met ons op via e-mail op [email protected] of bel ons op + 31 (76) 886 22 05.

– Fueled by Data, Driven by Intelligence –


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*