Brexit: gevolgen voor transport

No-deal of uitstel
De Brexit. De afgelopen maanden een zeer veel besproken en beschreven onderwerp. Zo ook in de sector Transport en Logistiek. Want: de Brexit heeft gevolgen voor iedereen in onze branche. Vandaag, 29 maart, stemt het Britse Lagerhuis met een heldere meerderheid tegen een aangepaste deal van premier Theresa May om uit de EU te gaan. Een harde Brexit zonder uittredingsakkoord is daarmee een behoorlijke stap dichterbij. De Britten hebben nu tot 12 april om een plan B te presenteren aan de EU om meer uitstel te krijgen. Wat de uitkomst ook moge worden, er blijft een prangende vraag: wat houdt dit allemaal in voor het transport?

Onzekerheid
Voor de Nederlandse transportsector is het Verenigd Koninkrijk (VK) heel belangrijk. Het is voor ons het vierde exportland. We vervoeren veel bloemen, planten, levensmiddelen, maar ook auto-onderdelen er naartoe. Het is in ieders belang dat deze handel niet in het geding komt.
TLN, ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, stelt een aantal kritische vragen namens de sector:

  • Douane: hoe zit het VK in de douane-afhandeling, wordt dit straks anders en komen er langdurige controles (met wachttijden) aan de grens?
  • Komen er straks misschien vervoerbeperkingen, zoals een verbod op cabotage?
  • Handel: gaat het VK een gunstig ondernemersklimaat creëren dat effect heeft op de ladingstroom naar Rotterdam?
  • Calais: blijft de grenscontrole met het VK bij Calais liggen?
  • Schengen: hoe zit het met chauffeurs uit Roemenië en Bulgarije, kunnen zij straks nog steeds naar het VK rijden?

Kortom: een heleboel vragen waar nog geen antwoorden op zijn. Die onzekerheden maken de hele situatie lastig en moeizaam voor onze sector. Voor velen onder ons is handel met het VK simpelweg cruciaal om te blijven bestaan. Duidelijkheid over wat er nou precies gaat gebeuren is noodzakelijk. Of die duidelijkheid snel komt weten we niet. Wat we wel weten is dat data zekerheden kunnen bieden. En nu is dat interessanter dan ooit.

Verklein onzekerheid met Route42 intel
Langere wachttijden, toename van je brandstofverbruik, anders plannen van je transporten naar het VK. Deze zaken gaan sowieso opspelen. Als je er vanuit gaat dat dit gaat gebeuren, dan kun je er tijdig op ínspelen. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: slim omgaan met je data en het verrijken ervan gaat je gegarandeerd optimalisatie van je business opleveren. Juist nu! Hoe de Brexit ook vorm moge krijgen: Route42 biedt je applicaties die kunnen helpen. Wachttijden in kaart brengen wordt bijvoorbeeld nog crucialer. Hoelang sta je te wachten voor een overtocht en hoelang duurt het voordat je naar je klant kunt vertrekken? Route42 intel levert inzichten waarmee je optimaal kansen kunt benutten en zonodig zaken kunt doorbelasten, inclusief een gedegen, met data ondersteunde, onderbouwing. Langere wachttijden betekent vaak ook langer stationair draaien. Met Route42 intel breng je brandstofverspilling in kaart en krijg je hier meer grip op. En wat dacht je van de dashcam? Hiermee kun je rijgedrag van je chauffeurs verbeteren en ze daarop coachen. Los van optimaliseren van rijgedrag is het ook nog eens uitermate nuttig in case of emergency. Je onschuld kunnen aantonen is in het VK heel belangrijk!  Kortom: met Route42 fleet intel kun je Transport 4.0 nog steeds op je horizon hebben staan, ook bij een Brexit. Deal or no deal. Meer weten over hoe onze slimme technologie voor jou kan werken? Neem contact op met [email protected] of bel+31(76) 886 22 05.

Bronnen: https://www.tln.nl/onderwerp/brexit, https://route42.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*