Strenge uitstootnorm, goede zaak?

Milieuministers: uitstootnorm wordt beperkt
Eind vorig jaar waren de Europese milieuministers het eens: er moet een strengere uitstootnorm komen voor vrachtwagens. Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtwagens. Dat is nodig om de doelen te halen van het klimaatakkoord van Parijs . Vrachtwagens, samen met bussen en touringcars, zorgen voor 6 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. Het terugdringen van schadelijke stoffen in de lucht is een ‘hot topic’ op de politieke agenda. De onderhandelingen over de Europese norm zijn inmiddels afgerond. Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een voorlopig politiek akkoord bereikt over strengere emissiestandaarden voor vrachtwagens. De CO2-uitstoot van trucks moet in 2030 30 procent lager liggen dan nu. In 2025 moet de uitstoot al met 15 procent zijn afgenomen.

ACEA: beperkingen zeer uitdagend
Ondertussen gaan de ontwikkelingen in de automobielindustrie razendsnel. Elektrificatie, autonomisering, connectiviteit: de fabrikanten moeten elkaar zien bij te benen en dat is knap lastig. ACEA is de overkoepelende organisatie van de vijftien grote Europese autofabrikanten en lobbyt in Brussel. Secretaris-generaal Erik Jonnaert spant zich erg in om industrie en politiek op één lijn te krijgen op het gebied van CO2-afspraken. Jonnaert: “Alle fabrikanten zijn op dit moment enorm aan het investeren in alternatieve aandrijflijnen en ze zien ook wel in dat ambitieuze doelstellingen noodzakelijk zijn, al is de toekomst heel onzeker”. Fabrikanten die te weinig schone trucks maken kunnen echter wel flink nadeel ondervinden van de strengere regels. ACEA pleit voor haalbare doelstellingen en een oog op de realiteit. Je kunt wel schone trucks gaan maken, maar goede infrastructuur en laadpalen zijn net zo goed voorwaarden waaraan voldaan moet worden om succes te behalen voor alle partijen.

Route42: grip op verbruik levert nu al minder uitstoot
Terwijl er druk gepraat en besloten is in Brussel, rijden wij met z’n allen rustig door. De zaken staan namelijk niet stil en het is business as usual. Maar anno 2019 kun je al veel voordeel halen door inzet van middelen die al gewoon beschikbaar zijn. Zoals het fleet intelligence platform van Route42.
Deze technologie is aan je bestaande hardware te koppelen en kan gebruikt worden om data, die al verzameld wordt door je boordcomputer, te verrijken. Data-gedreven werken levert snel mooie inzichten op, zeker als het gaat om brandstofverbruik. Route42 biedt toegevoegde waarde op dit onderdeel, doordat wij onder andere inzichtelijk maken waar verspilling op de loer ligt en een fleetbot aan het werk zetten die notificaties stuurt als je te lang stationair draait. . Op deze manier weet je altijd hoe efficiënt je trucks daadwerkelijk zijn. En wat uniek is: met Route42 intel kun je informatie uit je data gebruiken om te bepalen welke trucks je het beste kunt aanschaffen voor welke transporten. Je krijgt grip op het brandstofverbruik en kunt besparingen realiseren. Klanten die al werken met onze systemen kunnen dat beamen. Lager brandstofverbruik scheelt geld en zorgt ook nog eens voor minder uitstoot. Dat is een goede én schone zaak. In Brussel wordt de laatste hand gelegd aan het akkoord, maar ondertussen kun jij echt nu al bijdragen aan schonere lucht: neem contact op met [email protected] of bel +31(76)886 22 05.

Alvast proberen? https://route42.nl/contact/gratis-proef/

Bronnen: https://www.transport-online.nl/site/98568/eu-landen-eens-over-uitstootnorm-vrachtwagens/, https://www.transport-online.nl/site/97284/eu-parlement-scherpt-uitstootnorm-vrachtwagens-aan/, https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/achtergrond-interview-erik-jonnaert-acea/, https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/20/zwaar-transport-akkoord-eu-over-nieuwe-normen-voor-co2-uitstoot-van-trucks-a3654659, https://www.route42.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*