Het is dé grote belofte om het vrachtvervoer sneller, productiever, veiliger en groener te maken: ‘truck platooning’. Een technologie waarbij vrachtwagens op korte volgafstand in colonne rijden. Om optimaal van deze techniek te kunnen profiteren, moeten de juiste vrachtwagens elkaar wel kunnen vinden. In het Truck Platoon Matching-project ontwikkelt TNO samen met diverse partners een tool die dit mogelijk maakt.
‘Truck platooning’ is sterk in opkomst. Vrachtwagens kunnen op die manier tijd en ongeveer tien procent brandstof besparen. Dankzij een wifi-verbinding tussen de vrachtwagens kunnen ze tegelijkertijd remmen en gasgeven, waarmee schokbewegingen en de files die daardoor ontstaan, zijn te voorkomen. Waarschijnlijk wordt de snelweg voor alle verkeersdeelnemers bovendien veiliger. Naar verwachting komt de technologie rond 2020 op de markt. Om op dat moment maximaal te profiteren van de technologie, moeten vrachtwagens die ermee zijn uitgerust, elkaar wel kunnen vinden. Ze moeten bovendien weten of samen optrekken loont: als een partner bij de eerste afslag de andere kant op moet, heeft een colonne vormen weinig zin.
ZWAARSTE LADING VOOROP
“De businesscase zit niet alleen in de brandstofbesparing voor de vervoerders, maar ook in meer veiligheid, minder files, minder uitstoot en een betere doorstroom”
TWEE MATCHINGMETHODES
Het project, dat een jaar geleden van start ging, voorziet in twee matchingmethodes. De eerste methode vindt matches voorafgaand aan de rit, op basis van bestaande planningen. “Er zijn een aantal plekken in Nederland waar veel vrachtauto’s hun rit starten”, zegt Theodoor Torn van Ortec, het software-optimalisatiebedrijf dat de methode ontwikkelde. “Denk aan containerterminals, veilinghuizen of grote distributiecentra. Met de data van de transportbedrijven kun je uitrekenen wat het oplevert als meerdere vrachtauto’s daar tegelijk vertrekken.” De tweede methode ‘on-the-fly-matching’, die is ontwikkeld door TNO, maakt het mogelijk om matches te vinden tijdens de rit. Als een vrachtauto al halverwege het traject is en een andere truck met ongeveer dezelfde eindbestemming in de buurt blijkt, koppelt het systeem ze aan elkaar. Uiteindelijk is het de bedoeling om beide methoden te combineren in dezelfde cloud-oplossing.
SAMENWERKING SLEUTEL TOT SUCCES
TERUGKOPPELING VANUIT DE PRAKTIJK
“We willen het algoritme onder meer uitbreiden met de rusttijden van de chauffeurs”
ALGORITME UITBREIDEN
Het vervolgproject is inmiddels gestart. Nieuwe inzichten die tijdens het eerste project zijn opgedaan, worden geïntegreerd in een eerste prototype van de tool die een stap dichterbij de markt zal staan. “We willen het algoritme bijvoorbeeld uitbreiden met de rusttijden van de chauffeurs”, vertelt Janssen. “Het heeft weinig zin om te gaan ‘platoonen’ als de chauffeur na een kwartier pauze moet nemen. Tegelijkertijd kan die pauze gebruikt worden om te wachten op een platoon-partner.”
GROOT COLLECTIEF VOORDEEL
Aan het eerste project namen, naast TNO, negen partijen deel: De Jong Grauss Transport, De Rijke Trucking, Erasmus Universiteit Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Ortec, Overbeek Int. Transport, SmartPort Rotterdam, Transport en Logistiek Nederland en VDS Logistics. Bij de tweede fase van het project sluiten ook Simacan, Route42, Calendar42 en de Innovatiecentrale aan. ” De populariteit van het project illustreert volgens Torn vooral dat het belang ervan voor steeds meer partijen duidelijk is. “Het is belangrijk dat de logistiek slimmer wordt, zodat we onze middelen efficiënter kunnen inzetten. De businesscase zit niet alleen in de brandstofbesparing voor de vervoerders, maar ook in meer veiligheid, minder files, minder uitstoot en een betere doorstroom. Er is een heel groot collectief voordeel.”
Het project, dat een jaar geleden van start ging, voorziet in twee matchingmethodes. De eerste methode vindt matches voorafgaand aan de rit, op basis van bestaande planningen. “Er zijn een aantal plekken in Nederland waar veel vrachtauto’s hun rit starten”, zegt Theodoor Torn van Ortec, het software-optimalisatiebedrijf dat de methode ontwikkelde. “Denk aan containerterminals, veilinghuizen of grote distributiecentra. Met de data van de transportbedrijven kun je uitrekenen wat het oplevert als meerdere vrachtauto’s daar tegelijk vertrekken.” De tweede methode ‘on-the-fly-matching’, die is ontwikkeld door TNO, maakt het mogelijk om matches te vinden tijdens de rit. Als een vrachtauto al halverwege het traject is en een andere truck met ongeveer dezelfde eindbestemming in de buurt blijkt, koppelt het systeem ze aan elkaar. Uiteindelijk is het de bedoeling om beide methoden te combineren in dezelfde cloud-oplossing.