Hoe neem ik mijn bedrijf mee in technologische vooruitgang?

Het succes van een bedrijf is voor een groot deel afhankelijk van de wijze waarop haar producten bij de klanten komen. Wordt alles altijd netjes op tijd aangeleverd, dan houdt dat de voorraad op peil bij de leveranciers, en heeft de klant een zichtbare keuze. Lukt dat niet, dan zullen winkels elders gaan zoeken naar producten, die wel beschikbaar zijn, als zij ze nodig hebben.
Voor een optimale distributie heb je een goed lopend wagenpark nodig, en een wagenpark loopt pas goed als de beheerder gebruik kan maken van de modernste middelen, zoals in de vorm van telematica.
Niet alleen wordt op die manier bijgedragen aan het succes van het bedrijf, maar kan men het vervoer effectiever regelen, tegemoet komen aan alle wettelijke verplichtingen en de klant beter ten dienste staan.

Verandering is niet gemakkelijk
Het invoeren van nieuwe systemen en programma’s in het beheer van het wagenpark kan op problemen stuiten. Chauffeurs, die gewend waren aan de oude methoden, kunnen zich ongemakkelijk en zelfs bedreigd voelen door al die nieuwe technologie. Het idee, dat ze voortaan in de gaten worden gehouden, draagt daar een belangrijk steentje aan bij.
De vraag is dan ook: hoe kun je telematica invoeren zonder dat de werknemers het gevoel hebben dat hun privacy wordt aangetast.
Als je het goed doet, dan zal iedereen enthousiast meewerken, omdat men inziet dat het het werk beter en efficiënter maakt, maar pak je het verkeerd aan, dan zal het op weerstand stuiten en misschien zelfs tegengehouden worden.

Strategische werkwijze
Bij het invoeren van een telemetrie systeem als Route42, zijn er een aantal tips:
• Zorg ervoor dat je chauffeurs weten dat je verplicht bent zo efficiënt mogelijk je beheer te laten werken. Hoe beter dat lukt, hoe beter dat is voor de bedrijfsresultaten en uiteindelijk ook voor de werknemer zelf.

• Zorg er voor dat je zelf op de hoogte bent van alle in en outs van het systeem.

• Leg uit wat telematica inhoudt, hoe het werkt en wat de voordelen zijn, zoals:
o Minder stress in het verkeer door goede navigatie en het ontwijken van files.
o Bescherming tegen onterechte schuld bij overtredingen door het gebruik van een dashcam.
o Hulp bij pech door diagnose op afstand
o Veiligere werkomstandigheden ( bijvoorbeeld ‘eyetracking’ als je in slaap dreigt te vallen)

• Zorg dat je transparant bent over het gebruik van de programma’s, laat je werknemers te allen tijde weten waar je mee bezig bent en dat je geen ‘spion’ bent.

• Hoogwaardige technologie kan behoorlijk intimiderend overkomen. Hoewel Route42 erg intuïtief is, is het nuttig goede instructie te regelen voor elk persoon, die met het platform te maken krijgt.

De technologie, die men gebruikt voor het beheer van het wagenpark, vormt geen enkele bedreiging voor de goedwillende chauffeur, die niets te verbergen heeft. Het kan het toch al goede gedrag verder ondersteunen. De slecht presterende werknemer kan op zijn of haar gedrag gewezen worden, en via het heldere overzichten kan men aangeven waar kansen op verbetering liggen.  Het is natuurlijk wel van belang dat iedereen precies weet wat wel en niet kan.

Net als alle andere dingen in het bedrijfsleven, is het essentieel mee te gaan met de technologische veranderingen, die een bedrijf kunnen helpen efficiënter, doelgerichter en winstgevender te werken. Dat geldt zeker voor het beheer van het wagenpark. Telemetrie oplossingen als Route42 zijn daarin onmisbaar geworden.

Route42 – N-able the future

 

4 reacties

  • Leo la Gro

    Volledig mee eens!
    Niet in meegaan is bedreigend voor niet stijgen van het rendement of het behoud van rendement van de vervoerders.
    Leo la Gro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*