Monitoring van eigen rijprestaties

Met het telemetriesysteem N-able van Route42, hebben ook de vrachtwagenchauffeurs inzicht in hun eigen rijprestaties. En dat biedt veel voordelen. Niet alleen hebben de bestuurders zo alle inzichten om hun rijvaardigheid waar nodig te verbeteren, ze kunnen zich ook vergelijken met het gemiddelde van de collega chauffeurs, en dat kan winst opleveren in veiliger rijgedrag, minder brandstofverbruik, vermindering van schadegevallen en lagere onderhoudskosten voor de hele vloot. Om te zorgen dat de focus van chauffeur altijd op weg blijft gericht en niet verschuift naar een scherm met zijn prestatie, geven wij geen inzicht over prestaties in de wagen.

 

Online dashboard Route42 bevordert inzicht in prestaties

Tegenwoordig hoeven chauffeurs de resultaten van de gereden kilometers niet meer af te wachten tot ze aan het einde van de maand aangereikt worden door de leidinggevende. Met het krachtige online dashboard, kan de data direct worden geanalyseerd en is direct na de rit of tijdens een pauze in te zien door de chauffeur. Natuurlijk is het een grote winst dat zo het bewustzijn over het rijgedrag wordt bevordert en de chauffeur direct zou kunnen handelen om zijn verbeterpunten meteen aan te pakken. Maar het is niet bevorderlijk voor de concentratie en veiligheid op de weg als er in de wagen al de mogelijkheid is om op een extra schermpje te kijken naar de prestaties en vergelijkingen gemaakt kunnen gemaakt ten opzichte van eerdere periode. Alle data van in het verleden gereden ritten kunnen worden uitgelezen, met elkaar worden vergeleken en ook afgezet worden tegen het gemiddelde van het team. Daarbij worden alle mogelijke parameters meegenomen, zoals belading, type transport op de gereden rit en het aantal laad- en los momenten, om zo een eerlijke vergelijking te kunnen maken.

 

De chauffeur van de maand

Een spelelement op de werkvloer, ofwel gamification kan vrachtwagenbestuurders een flinke boost geven om hun rijstijl in positieve zin aan te passen. Over competities op de werkvloer is al veel gesproken. Het plaatsen van ranglijsten is niet toegestaan in kantines, dit is wegens privacy bescherming. Het is echter wel mogelijk om een beste chauffeur van de maand te mogen kiezen, dit is goed uit te breiden met chauffeur die de beste ontwikkeling heeft doorgemaakt in een langere periode. Zo kan iedere chauffeur een prijs in de wacht slepen wanneer ze daarvoor gaan. Route42 geeft eerlijke data over de prestaties. Zo kan een chauffeur die op stadsdistributie rijdt net zo goed scoren op gebruik van cruisecontrol als een chauffeur die internationaal transport rijdt. Dit omdat het platform ook rekening houdt met wanneer het mogelijk is om met cruisecontrol te rijden. En met leuke prijs of gewoonweg de eer om er als winnaar uit te komen, kan deze waardering chauffeurs de nodige stimulans bieden het eigen rijgedrag te analyseren en aan te passen bij een volgende rit. Dat zorgt niet alleen voor betere rijprestaties en meer betrokkenheid bij de werkgever, een efficiënter, zuiniger en veiliger rijgedrag levert ook in economische zin winst op voor het bedrijf. En dat maakt de concurrentiepositie in de markt sterker.

 

Bewuste zelfsturing en bijscholing op maat

Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk dat chauffeurs verantwoording kunnen nemen over de manier waarop ze de vrachtwagen besturen en ze kunnen zo zelf zorgen voor bijsturing. Dit principe kan fleetmanagers aardig ontlasten. De kostbare tijd die zij normaal kwijt zijn aan evaluaties over de gereden rit kan nu veel efficiënter worden ingezet. Bijvoorbeeld door het geven van extra aandacht aan chauffeurs die beneden het gemiddelde blijven presteren of het organiseren van gerichte bijscholing op de zwakke punten binnen het team. Dat levert uiteindelijk een betrokken en gemotiveerd personeel op dat prima is uitgerust om voor een duurzamer en veiliger wegverkeer te zorgen.

 

Route42 – N-able the future

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*