Minder vrachtwagenincidenten door sensoren en intelligente communicatie

PERSBERICHT – Beter Benutten Rotterdam 4 januari 2016 –

Minder vrachtwagenincidenten door sensoren en intelligente communicatie.

Tien teams rijden met systeem tijdens Dakar rally 2016.

Klapbanden bij vrachtwagens hebben veelal een grote impact op de doorstroming van het verkeer. Bij 43% van alle vrachtwagens die met pech stilvallen is een mankement aan de banden de oorzaak. Het tijdig signaleren van bandenproblemen is effectief om dit soort incidenten en ongevallen terug te dringen. Een nieuw systeem van sensoren en communicatie biedt de oplossing. Speciaal ontwikkelde ‘in tire sensoren’ monitoren de temperatuur en druk per band. Bij een te lage bandenspanning stuurt de sensor een melding naar het online dashboard van de betreffende transportonderneming. Bij direct gevaar op een klapband wordt er een alert gestuurd naar de chauffeur zodat deze direct maatregelen kan nemen. Tijdens de Dakar rally in januari 2016 brengen tien teams dit nieuwe systeem dat is ontwikkeld door high tech bedrijf Route42 in de praktijk.

Het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de regio Brabant,  De Verkeersonderneming, verzekeraar TVM en high tech bedrijf Route42 werken samen om verkeersoverlast door bandenproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en de introductie van dit nieuwe systeem te versnellen en breed toegepast te krijgen.

Hoe werkt het

In de vrachtwagenband wordt een sensor geplaatst. Via een receiver worden de temperatuur en drukgegevens van de band naar een slim hardwarTPMSe   kastje, N-Able, in de cabine van de vrachtwagen gestuurd. Deze N-Able staat in verbinding met de Route42 database in de cloud. (zie afbeelding).  De transportondernemer heeft een eigen online dashboard waarop hij de bandenspanning van de diverse voertuigen kan monitoren. Bij een te lage bandenspanning wordt een melding gemaakt en op het dashboard is direct te zien welke band niet in orde is. Is er sprake van direct gevaar, dan geeft het kastje in de cabine een waarschuwing dat één van de banden het dreigt te begeven. Dit geldt voor zowel de banden van de truck als de trailer die voorzien zijn van sensoren. Het systeem is voorzien van een zogeheten drop&hook principe. Dit betekent dat de trailer die aan de truck gekoppeld is automatisch wordt herkend.

Bijkomend voordeel is dat op deze manier meer inzicht ontstaat in het gebruik van vrachtwagenbanden en verschillende invloeden, zoals soort transport, rijgedragprofiel, aantal stops etc. Deze kennis kan gebruikt worden om het aantal incidenten met vrachtwagenbanden verder terug te dringen.

Dakar rally 2016

Team de Rooy, Top Trucks Dakar, Team Tilburgs Truck parts, Hoondert Rally team, Rainbow Truck team, Timtrans, Feryn Dakar Sport, Veka, Riwald en Fried van de Laar racing rijden met dit systeem tijdens de Dakar rally in januari 2016.

In maart 2016 rolt TVM een pilot uit onder 500 vrachtwagens die bij deze verzekeraar zijn aangesloten.

Beter Benutten

In het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over weg, water en spoor te verbeteren. Binnen dit programma werken twaalf regio’s, waaronder Brabant en Rotterdam samen. Brabant heeft als innovatieve regio ITS veelvuldig in de praktijk toegepast.

In de Rotterdamse regio is De Verkeersonderneming uitvoeringsorganisatie van het Beter Benutten programma. In deze regio’s rijdt relatief veel vrachtverkeer.  Dit project maakt deel uit van een breder thema ‘verminderen hinder door incidenten’ vanuit het programma Beter Benutten.

Route42

Route42 is een jong en dynamisch bedrijf dat een generiek hard- en software platform lanceert in de transportsector. Dit platform stelt de transporteur in staat een breed scala aan applicaties te draaien teneinde de transporteur meer controle over zijn vloot te bieden. De slimme oplossingen zorgen voor kostenbesparing, verduurzaming en een veiligere vloot.

• bob donnars

goede morgen, sinds 2009 rijd ik met mijn personenauto een systeem van Hella
    waar ik deze waarden,( bandenspanning en temperatuur) per wiel in de gaten kan houden
    misschien kunt je mij dan uitleggen wat het verschil tussen Hella en die van U
    met vr.gr
    bob donnars

• Aart Terwijn

Heer Zillinger

Zeer interessante ontwikkeling.
    Graag zou ik willen weten wanneer er een klapband ontstaat?
    Gebeurt dit bv. bij een druk onder de 2-bar en/of een temperatuur hoger dan 80 graden celsius? En hoe wordt de gesteldheid van de band hierin opgenomen, ik kan mij voorstellen dat een band met 50.000km achter zich een ander risico vormt dan een band met 500km. Kan het ook zijn dat de omstandigheden waaronder de band heeft moeten werken, ruw en/of vervuild terrein, van invloed is op de kans van een klapband?

Ik ben zeer benieuwd naar je ondervindingen,
    Met vriendelijke groet,
    Aart Terwijn

• Arco rallysport

Wij zijn ook een truck dakar team. Rijden dit jaar 2 rally s. In 2017 naar verwachting ook de dakar rally. Zie onze website. Heb tevens 2 eigen bedrijven. Zowel deze als onze stichting Arco Rallysport zijn allemaal verzekerd bij TVM. Kan ik met mijn team met 1 race truck ook in aanmerking komen voor de test met de sensoren?
    Ik verneem graag je reactie
    Met vriendelijke groet,
    Arco rallysport