Telegraaf: De veilige vrachtwagen

De veilige vrachtwagen

Maar liefst 95 procent van de verkeersongelukken wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Als daarbij grote, zware vrachtwagens zijn betrokken, is het leed vaak niet te overzien. In alle stilte werken in Breda twee broers om het gevaar op de weg te neutraliseren. De Telegraaf kruipt achter het stuur van hun veilige vrachtwagen van de toekomst, die al heel dichtbij is…

Het zijn de Willy Wortels van de transportsector. Noem een probleem en de broertjes Jasper en Max den Dopper zorgen ervoor dat het opgelost wordt. Mits het technisch mogelijk is, vinden de bollebozen altijd een manier om het voor elkaar te krijgen. Inmiddels rijden heel wat trucks rond waarin de hersenspinsels van de twee-eiige tweeling toegepast zijn. Daarbij is de focus altijd gericht om het veiliger te maken op de weg.

Ze hebben onderdak gevonden in een oud schoolgebouw in een volkswijk van Breda, waar veel startende bedrijfjes furore hopen te maken. In een klein klaslokaaltje is het bedrijf Route42 gevestigd. Je zou niet zeggen dat hier grensverleggend wordt gewerkt. Het oogt dodelijk saai. Zes aaneengeschoven tafels met daarop wat laptops doen niet vermoeden dat hier technieken en toepassingen worden bedacht, die ervoor moeten zorgen dat er tientallen dodelijke verkeersslachtoffers en duizenden ernstig gewonden minder gaan vallen.

Motorkap

Max den Dopper zegt: „Mensen verwachten inderdaad een futuristische omgeving met ingewikkelde apparaten waarvan je niet weet waarvoor ze gebruikt worden. Maar niets is minder waar. Problemen bestaan er vooral op papier en moeten eerst theoretisch verklaard worden. Als er uiteindelijk een oplossing voor gevonden is, volgt pas de fase dat het ontwikkeld en gemaakt wordt. Dan open je de motorkap om een sensortje te plaatsen die geactiveerd wordt als er bijvoorbeeld te hard gereden wordt. Maar wees gerust. We beschikken over een werkplaats waar je vuile handen kunt maken en waar de theorie aan de praktijk getoetst wordt.”

De oudste van de 36-jarige tweeling zal niet snel smeer aan zijn kleding krijgen. „Jasper is de echte techneut die alles kan uitvoeren. Ik ben meer van het concept: problemen vaststellen en een oplossing bedenken. Het heeft even geduurd voor we elkaar ook zakelijk vonden. Jasper was in Eindhoven voor DAF de bedenker van menig patent en innovatie. Ik was zelf bezig op internet en had een goed bezochte site met recepten.”

De wegen van de broers kruisten elkaar toen Max een site wilde beginnen met handige auto doe-het-zelftips. Hoe je een band verwisselt, een ruitenwisser vervangt en dat soort zaken. „Ik vroeg Jasper om wat praktische info. Toen bleek dat we meer raakvlakken hadden en onze gezamenlijke kennis tot meer moois kon leiden.”

Bedrijfje

Het was het begin van een bedrijfje dat kan uitgroeien tot een van de meest toonaangevende op het gebied van veiligheid, kostenbesparing en verduurzaming in de transportwereld. Max zegt: „Er speelt een groot aantal problemen in deze beroepssector. Brandstofdiefstal, te hard rijden, ongelukken door slaperigheid, klapbanden, niet handsfree bellen. Maar de meeste ongevallen worden veroorzaakt door onoplettendheid en slaperigheid en laat dat nu net factoren zijn die te beïnvloeden zijn.”

Jasper den Dopper, Max Zillinger, Loc Tran en Max den Dopper (v.l.n.r.) aan de slag in hun werkplaats.

De broers bedachten een ’generiek platform’, dat direct in verbinding staat met het internet. Daarmee wordt voorkomen dat chauffeurs fouten kunnen maken.

Jasper legt uit: „Uiteindelijk is het ons doel een vrachtwagen te laten rijden die vol zit met waarschuwingssensoren, die geactiveerd worden voordat een fout zelfs maar dreigt op te treden.”

De broertjes lopen naar een dashboard uit een vrachtwagen, die in het lokaaltje staat opgesteld. Jasper: „Nu al wordt een chauffeur via lampjes gewaarschuwd als er technisch iets mis is, maar dat wordt dus uitgebreid. Maar niet alleen de berijder, ook in het regelcentrum van een transportbedrijf kan men zien wat er allemaal gebeurt in de cabine.”

Route42

„Alleen als er iets fout gaat natuurlijk; verder hoeft hij niet bang te zijn dat er over zijn schouder wordt meegekeken”, lacht Max Zillinger, die sinds een paar maanden de geledingen van Route42 is komen versterken. „Bij gevaar wordt er automatisch geremd en als een eyetracker in de voorruit signaleert dat de bestuurder langer dan twee seconden zijn oog van de weg houdt, gaat een alarm af. Het gebruik van een smartphone is dan ook niet meer mogelijk onder het rijden. Ook bijzonder is de speedlimiter. Daarmee kan de maximumsnelheid nooit worden overschreden en wordt er altijd op zijn zuinigst gereden.”

Inmiddels hebben de Den Doppers en Co. alle noviteiten in een slim kastje gestopt, dat binnen afzienbare tijd de lucht in kan gaan. „We zijn nog aan het finetunen, zoals dat heet. Maar vrachtwagens kunnen spoedig voor een paar honderd euro al minder milieubelastend zijn, kosten gaan besparen en veilig de weg op, waarbij de kans op ongevallen door tal van preventieve maatregelen beperkt wordt”, zegt Max. „En dit is nog maar het begin van stormachtige ontwikkelingen. Als de trucks straks helemaal zelfrijdend zijn, gaan we serieus naar de nul doden per jaar. Dat is echt geen utopische gedachte meer.”

Comments are closed