Route42 uitgebreid in BN de Stem

Helpende hand voor trucker

Een in Breda ontwikkeld hightech veiligheidskastje moet chauffeurs van vrachtwagens behoeden voor fouten.

door Peter Ullenbroeck

BREDA. Een drama deze week, op de E19 tussen Breda en Antwerpen. Een vrachtwagenchauffeur merkte een file te laat op en reed in op zijn voorligger. De bestuurster van die auto – een 22-jarige zwangere vrouw – overleefde de klap niet.

Het ongeval had misschien voorkomen kunnen worden, als de vrachtwagen uitgerust was geweest met een ingenieus veiligheidsapparaatje waar in een oud schoolgebouw in Breda in alle stilte aan wordt gewerkt. Een apparaat dat over de schouder van de chauffeur meekijkt en ingrijpt als het nodig is. Route42, heet het bedrijfje waar dat kastje ontwikkeld wordt. Het is de onderneming van tweeling Max en Jasper den Dopper, Loc Tran en Max Zillinger. De eerste twee zijn de oprichters en kun je gerust de Willy Wortels van de transportsector noemen: noem een probleem en de bollebozen lossen het op. Zillinger (39) is vooral het commerciële brein achter Route42. Het viertal werkt al geruime tijd aan het kastje, dat chauffeurs voor fouten moet behoeden. Let die tijdens het rijden even niet op, of dreigt hij in slaap te vallen? Dan zorgt een in de voorruit ingebouwde oogscanner, die in contact staat met het kastje, dat er direct een alarm afgaat.

Wijkt de chauffeur van zijn rijbaan af? Dankzij het kastje wordt het ogenblikkelijk gecorrigeerd. En wordt er binnen de bebouwde kom harder dan 50 of 30 kilometer per uur gereden? Dan wordt de snelheid automatisch verminderd.

 

Een overbodige luxe is zo’n systeem bepaald niet. Als bij een verkeersongeluk een grote, zware vrachtwagen is betrokken, is het leed vaak niet te overzien. Dat blijkt ook uit de cijfers. Zo vielen er drie jaar geleden nog 73 doden bij ongevallen waarbij één of meerdere vrachtwagen betrokken waren. Het waren Max en Jasper die vorig jaar met het idee kwamen om iets te ontwikkelen dat vrachtwagens  niet alleen veiliger zou maken, maar ook zuiniger en duurzamer. Later sloten Loc en Max Zillinger zich bij hen aan. Sindsdien wordt in de voormalige school aan de Oranjeboomstraat, waar tientallen startende bedrijven onderdak hebben gevonden, hard gewerkt aan het vervolmaken van het systeem. En daarmee zijn ze een heel eind op weg. „Eind dit jaar brengen we het op de markt”, vertelt Max Zillinger. De prijs van het kastje zal rond de 450 euro komen te liggen. Patent is er overigens niet aangevraagd. „Daar is wel naar gekeken”, vertelt Zillinger, „maar dat bleek erg lastig en kostbaar.” Bang dat een ander de vinding kopieert is hij niet. „Wij werken voortdurend aan het verbeteren van ons platform. Dat is niet zo maar na te maken.” Hij is ervan overtuigd dat het een succes wordt. „In Nederland rijden 150.000 vrachtwagens rond. Ik ga ervan uit dat over pakweg vijf jaar toch zeker een derde van die trucks met onze vinding rondrijdt en dat we dan ook in het buitenland actief zijn.” Dat zou betekenen dat het viertal flink geld gaat verdienen. „Dat zou mooi zijn”, reageert Zillinger, „maar het is uiteindelijk niet ons doel. Wij willen onze vinding straks in zo veel mogelijk vrachtwagens terugzien. We zijn er namelijk van overtuigd dat het dan echt veiliger wordt.” En de vrachtwagenchauffeur, is die ook blij als er straks continu over zijn schouder wordt meegekeken? „Ik denk het wel. Je moet ons systeem ook niet zien als een poging om de chauffeur te controleren, maar juist om het optimale uit zowel mens als machine te halen.”

Comments are closed